Tussen alle grootbanken positioneert Europabank zich als een nichebank met een goede service en een extra portie durf. Rudi Vanlangendyck, CEO bij Europabank: “Ook wanneer de oplossing wat minder voor de hand ligt, luisteren we naar de klant: wanneer iemand elders eerder op een ‘neen’ botst, gaan wij samen op zoek naar een haalbare oplossing.” In een interview met TopCompare vertelt hij meer over de oorsprong van de bank, hun uitzonderlijke service en het groeiende belang van digitalisering.
Hoewel haar naam anders doet vermoeden, is Europabank enkel operationeel in België. Tijd om het misverstand uit de wereld te helpen: waar haalt de bank haar oorsprong en hoe is de bank de voorbije 50 jaar gegroeid?
“Onze oorsprong bevindt zich in Gent: in 1964 werd de bank hier gesticht door de Amerikaanse Holding ‘International Bank of Washington’. Het allereerste kantoor werd een jaar later op de Gentse Groentenmarkt geopend. Het is nog steeds een van onze grootste kantoren. Onze administratieve diensten bevinden zich iets verder, ook in hartje Gent. Intussen zijn we een 100% Belgische bank in handen van de Crelan Groep.”
Europabank positioneert zich eerder als nichebank met als baseline ‘De bank die durft’. Wat vertelt deze slogan, hoe willen jullie klanten helpen?
“Als kleinere speler hebben we een basisaanbod aan diverse bankproducten, maar onze core business is kredietverlening. We richten ons zowel naar particulieren met persoonlijke en hypothecaire leningen, als naar zelfstandigen en kleinere, lokale ondernemingen met investerings- en kaskredieten.
Ook wanneer de oplossing wat minder voor de hand ligt, luisteren we naar de klant: wanneer iemand elders eerder op een ‘neen’ botst, gaan wij samen op zoek naar een haalbare oplossing. Uiteraard houden we daarbij ook rekening met de terugbetalingscapaciteit van de klant, zowel om onze financiële stabiliteit als die van de klant te waarborgen.
Onder onze commerciële benaming eb-lease, bieden we ook financiële leasing en renting aan voor onze professionele klanten. Het merk eb-lease is eveneens ons aanknopingspunt voor de samenwerking met onafhankelijke makelaars en dealers.
Daarnaast is onze acquiring-activiteit een andere belangrijke tak binnen onze bank. We waren de eerste Belgische bank die zelf haar Visa-kaarten uitgaf, en zo hebben we ook de rol van ‘acquirer’ kunnen opnemen. We verwerken dus zelf de kredietkaart- en debetkaarttransacties van handelaars, zowel in fysieke als online winkels.”
Hoe onderscheidt Europabank zich in deze kaartactiviteiten van een grote wereldspeler zoals bv. Worldline?
“Ten eerste zetten we sterk in op een goede service. Heeft een handelaar een probleem met zijn betaalverkeer, dan kan die via een directe lijn onze helpdesk bereiken. Geen lange wachttijden, we proberen de handelaar zo snel mogelijk te helpen.
Omdat we als bank zelf de transacties verwerken, kunnen we het geld zeer snel uitbetalen op de rekening van de handelaar. Dus ook op het vlak van snelheid zijn we hier heel sterk.
We focussen ons voornamelijk op de lokale handelaar en werken met commissietarieven op maat. We bekijken de omzet in debet- en kredietkaarten en werken een voorstel uit. We hebben ook partnerships met bepaalde federaties zoals bv. Mode Unie en Horeca Vlaanderen. Hun leden kunnen bijgevolg genieten van extra voordelige tarieven.”
Europabank heeft in vergelijking met de grootbanken een vrij beperkt kantorennet, gespreid over het land. Hoeveel gewicht geven jullie aan persoonlijk contact met de klant?
“Onze kantoren – vandaag tellen we er 47 verspreid over het land – zijn de centrale contactpunten met de klant. Het is niet onze ambitie om in iedere gemeente een kantoor te hebben, maar we willen wel vlot bereikbaar zijn. De voorbije vijf jaar hebben we flink geïnvesteerd in onze kantoren: 95% van de kantoren zijn volledig vernieuwd en hebben een open en moderne look. Vóór corona kon je ook in onze kantoren terecht zonder afspraak. Deze toegankelijkheid is een van onze kernwaarden en willen we ook na corona verder blijven uitdragen.
De investeringen in ons kantorennet passen in onze brick-and-click-strategie: we blijven geloven in persoonlijk contact met onze klanten, maar we zetten ook in op het digitale. We zien dat onze website hét aanknopingspunt is voor nieuwe klanten. Alle producten – zowel leningen, kredietkaarten als rekeningen – kunnen online aangevraagd worden en intussen kan men ook online klant worden. Als nichebank zijn we geen digitale koploper, maar we investeren wel hard om zo veel mogelijk processen te digitaliseren. Daarvoor werken we bijvoorbeeld al enkele jaren samen met externe partners zoals itsme.”
Welke impact heeft de coronacrisis gehad op de werking van de bank? Hoe heeft de bank de crisis doorstaan?
“We hebben meer dan 3.000 klanten die financieel getroffen waren door corona geholpen. Hieronder vallen niet alleen de klanten die beroep konden doen op de steunmaatregelen toegekend door de overheid, de zogenaamde Febelfin-charters. We hebben zelf ook oplossingen uitgewerkt voor klanten die net niet aan de voorwaarden van de charters voldeden. Dit alles had uiteraard een grote impact op onze programmatie en de werking van onze kantoren en diverse afdelingen. Maar dankzij teamwork en de vele inspanningen van iedereen hebben we die bizarre situatie goed kunnen doorstaan.”
Hoe staan jullie tegenover vergelijkingssites zoals TopCompare?
“Tijdens het zoeken naar het geschikte krediet spelen vaak meerdere factoren een rol, waaronder de rentevoet. Dankzij vergelijkingssites kunnen consumenten in één oogopslag een overzicht krijgen van de aanbieders op de markt en de verschillende rentevoeten. Dat is zeer handig. Het is voor de consument dus positief dat hij of zij zich bewust wordt van alle oplossingen die de markt hem of haar aanreikt.”