De afgelopen jaren hebben heel wat banken het prijskaartje van hun dienstverleningen gevoelig verhoogd. Keytrade Bank gaat in tegen die tendens. “Als digitale bank ontsnappen we aan een aantal kosten die traditionele spelers wel moeten maken. Die besparing kunnen wij vertalen naar een extraatje voor de klant”, zegt Thierry Ternier, CEO bij Keytrade Bank.
Door het coronavirus zijn de onlinedienstverleningen van de banken veel populairder geworden. Hoe groot is de impact van de coronacrisis op een digitale bank, zoals Keytrade Bank?
Thierry Ternier: “We merken dat er al geruime tijd interesse is in een digitale dienstverlening, los van de coronacrisis. Dat neemt natuurlijk niet weg dat de crisis de verdere digitalisering van de banken een boost heeft gegeven. Zo hebben wij gedurende de eerste acht maanden van het jaar 33 procent meer klanten aangetrokken dan verwacht. Het is geen toeval dat een digitale bank, zoals Keytrade Bank, aan populariteit heeft gewonnen tijdens de lockdown. Veel mensen hebben gedurende die periode kennisgemaakt met digitaal bankieren. De stap naar een digitale bank wordt dan ook sneller gezet.”
“Voorts is Keytrade Bank een absolute prijsbreker op de markt van het dagelijks bankieren. Zo is onze bank de enige bank in België die geld teruggeeft aan de klanten als ze transacties doen (5 cent per transactie). Dat terwijl andere banken de kosten van allerhande transacties net verhogen. Wij kunnen dit doen omdat wij heel wat kosten waarmee traditionele banken geconfronteerd worden niet moeten betalen. Ik denk bijvoorbeeld aan het kantoornetwerk. Hetgeen wij besparen kunnen wij dus als extraatje aan de klant geven. We willen ons op die manier onderscheiden van de traditionele spelers want we merken dat de Belg in deze tijden van lage rentevoeten veel prijsgevoeliger is geworden.”
Door de lage rente zijn meer en meer spaarders op zoek naar alternatieven. Keytrade Bank biedt heel wat alternatieven aan. Merken jullie dat er meer interesse is in beleggingsproducten?
“Klanten die als traditionele spaarder binnenkomen bij onze bank krijgen meteen toegang tot heel wat beleggingsproducten. Ik denk bijvoorbeeld aan onze beleggingsfondsen. Dat zijn zeer toegankelijke beleggingsproducten. Keytrade Bank blijft natuurlijk een broker. Dat betekent dat aandelentransacties belangrijk voor ons blijven. Zo merken we dat veel nieuwe klanten, waaronder veel jongeren, hun weg naar de beurs vinden. Het is bovendien veel goedkoper om actief te beleggen bij Keytrade Bank dan bij de traditionele spelers.”
“Voorts merken we dat onze beleggersklanten tijdens de crisis actiever zijn geworden. Ik heb het dan in het bijzonder over beursbeleggingen. In maart hadden we bijvoorbeeld vier keer meer beurstransacties geteld in vergelijking met dezelfde periode in een normale situatie.”
Hoe kijkt Keytrade Bank naar het toenemend aantal fintechs dat voet aan wal zet in België? Ik denk bijvoorbeeld aan spelers die met bijzonder lage tarieven voor beleggers de Belgische markt betreden.
“Lage tarieven kunnen aanlokkelijk zijn, maar beleggers hebben ook nood aan vertrouwen in hun broker of bank. Op dat vlak kan Keytrade Bank zich onderscheiden van de jonge fintechspelers. We hebben inmiddels al bewezen dat onze klanten op ons kunnen vertrouwen. De afgelopen twintig jaar hebben we zo goed als een feilloos parcours afgelegd. Daarenboven maken we deel uit van een grote bankengroep.”
“We mogen overigens niet vergeten dat het merendeel van die fintechs zich toespitst op een zeer specifiek publiek. Ik denk bijvoorbeeld aan de jonge beleggers. Zij hebben bijvoorbeeld geen producten in huis die de ervaren belegger zal interesseren. We bieden producten aan voor uiteenlopende profielen.”
“Dit gezegd zijnde, ben ik ervan overtuigd dat de fintechs potentiële partners kunnen zijn. We zien immers veel opportuniteiten in samenwerkingen met fintechs. Daarbij is het belangrijk dat we een meerwaarde creëren voor onze klanten. Voor KeyPrivate (De naam waaronder Keytrade Bank aan vermogensbeheer doet nvdr.) hebben we bijvoorbeeld een beroep gedaan op een fintech die gespecialiseerd is in het optimaliseren van beleggingsportefeuilles. We willen met Keytrade Bank een open platform aanbieden waarop relevante spelers hun diensten kunnen aanbieden. Op dit moment hebben we een enkele onderhandelingen lopen met fintechs. Ik ben ervan overtuigd dat In de toekomst dergelijke samenwerkingen een belangrijke rol zullen spelen in de strategie van de banken.”
De hypothecaire lening van Keytrade Bank is bijzonder uniek in België. Wat zijn de troeven van KeyHome?
“Om te beginnen is onze prijszetting zeer transparant. Mensen die bij ons online een simulatie maken krijgen het best mogelijke tarief dat wij hen kunnen bieden. De klant weet dus meteen waar hij aan toe is. Dat is niet zo bij de concurrenten. De tarieven die zij afficheren op hun sites worden zelden toegepast. Daarenboven krijg je bijna nooit het goedkoopste tarief dat ze kunnen bieden. Veel banken zullen de rente pas verlagen als een concurrent met een goedkoper voorstel over de brug komt of na een stevig potje onderhandelen.”
“Bij een hypothecaire lening mogen we ons weliswaar niet blindstaren op de rentevoet. Er komen tal van andere zaken bij kijken. Ik denk bijvoorbeeld aan de vrijheid om verzekeringen af te sluiten waar je wilt. Geen enkele bank kan je verplichten om verzekeringen bij hen af te sluiten. Al merken we dat veel kredietgevers het tarief gevoelig verhogen als je dat niet doet. Bij Keytrade Bank zijn de hypotheeknemers vrij om te bepalen bij welke verzekeraars ze aankloppen.”
“De beschikbaarheid is nog zo’n een belangrijke factor. De woonlening van Keytrade Bank is één van de weinige woonkredieten in ons land die je volledig digitaal kan afsluiten. Op dat vlak hebben wij een streepje voor op de traditionele spelers. Bij nagenoeg alle concurrenten is een bezoekje aan een kantoor noodzakelijk om een woonlening af te sluiten. Al merken we dat ook de traditionele banken hun dienstverleningen mondjesmaat digitaliseren. Deze evolutie is ook onvermijdelijk. De klanten vinden het niet meer noodzakelijk om voortdurend een kantoor te bezoeken om hun financiële zaken te regelen. Waar tien jaar geleden de afwezigheid van fysieke kantoren een nadeel was voor Keytrade Bank, is dat vandaag onze grootste troef. Door onze geschiedenis zit digitaal bankieren nu eenmaal in ons DNA”