Banker Talk #6: ‘Ons beperkt aanbod is een van onze grootste troeven’ (Christophe Hamal, CEO bij Buy Way)

|Posted by | Nieuws
Tags: ,
banker talk 6 christophe hamal buy way

Christophe Hamal, CEO bij Buy Way hekelt de manier waarop sommige banken allerhande creatieve producten aan de man brengen. ‘Dat maakt het voor de consument bijzonder moeilijk om een product op maat te vinden. Daarom bieden wij bij Buy Way slechts drie producten aan’, laat hij weten.

Wat is Buy Way Line juist? Wat zijn de belangrijkste eigenschappen van dit product?

Chistophe Hamal: “Buy Way Line is een flexibele geldreserve. Onze klanten kunnen geld overschrijven van die geldreserve naar een gewone zichtrekening. Gezinnen kunnen Buy Way Line bijvoorbeeld gebruiken wanneer allerhande uitgaven zich opstapelen. Zo kunnen ze die in één klap betalen om vervolgens het geleende bedrag gespreid terug te betalen. Het product biedt onze klanten dus gemoedsrust.”

“Het is ook een zeer flexibel product. De geldreserve kan op eender welk moment worden aangesproken. Net zoals alle andere producten die wij aanbieden moet er alleen maar betaald worden als men de geldreserve gebruikt. Op het moment dat je gebruikmaakt van de geldreserve betaal je enkel interesten op hetgeen je gebruikt. De klant kan ook zelf beslissen hoeveel hij maandelijks terugbetaalt. Er geldt wel een minimale maandelijkse terugbetaling. Dat is een wettelijke verplichting.”

“Er komt ook geen kaart kijken bij Buy Way Line. Het is een pure geldreserve waarbij wij een hogere bestedingslimiet hanteren dan bij bijvoorbeeld een kredietkaart.”

christophe hamal
Christophe Hamal, CEO van Buy Way: ” Ik ben ervan overtuigd dat de digitalisering hand in hand gaat met transparantie.”

Jullie hebben een nieuwe app. Wat zijn de grootste voordelen van de nieuwe app voor jullie klanten?

“Het gebruiksgemak van de app moet dat van onze producten weerspiegelen. Zo biedt onze app toegang tot alle informatie die onze klanten nodig hebben. Ze kunnen onder meer hun resterende bestedingslimiet, facturen en recente transacties bekijken. Daarenboven is het zeer eenvoudig om geld over te schrijven van bijvoorbeeld de Buy Way Line naar de zichtrekening. Wie contact wil opnemen met één van onze adviseurs kan eveneens een beroep doen op de app.”

“We willen met onze app onze klanten ook de mogelijkheid aanreiken om alles zo eenvoudig mogelijk zelf te regelen. We willen vermijden dat ze bedolven raken onder een berg papierwerk. Op lange termijn is het de bedoeling dat er ook producten kunnen aangevraagd worden via de app. Onze adviseurs zullen natuurlijk wel beschikbaar blijven voor de klanten die complexe vragen hebben.”

“Vanzelfsprekend hechten we ook veel belang aan de veiligheid. We werken bijvoorbeeld met een biometrische beveiliging, zoals gezichts- en vingerafdrukherkenning. Dat wordt onder meer gebruikt om transacties goed te keuren. Zo’n systeem is veel gemakkelijker dan bijvoorbeeld het systeem waarbij een code via sms wordt verzonden of waarbij allerlei cijfertjes in een card reader moeten worden ingevoerd. We zijn ervan overtuigd dat wij één van de veiligste apps van België hebben. Fraudeurs kunnen geen toegang tot je gegevens krijgen door bijvoorbeeld je pincode of wachtwoord te raden.”

Jullie hebben deals met onder meer La Redoute en Mediamarkt. Wat zijn de voordelen voor jullie klanten?

“Onze missie is om mensen te helpen grote aankopen te spreiden in de tijd. We proberen dat op een vlotte en veilige manier te doen. Dat is hetgeen waar Buy Way voor staat. En dat willen we doortrekken naar de samenwerkingen die we hebben met verschillende ketens. Zo moeten de klanten slechts één keer het goedkeuringsproces doorlopen om toegang te krijgen tot het gepaste product. Eenmaal dat dat gebeurd is, kan hij of zij telkens opnieuw op een zeer flexibele manier gebruikmaken van de kredietkaarten die wordt aangeboden door onze partners, zonder telkens opnieuw door het goedkeuringsprocess te moeten lopen.”

“Een ander voordeel is dat de kaarten die worden aangeboden door onze partners doorgaans gelinkt zijn aan getrouwheidsprogramma’s waarbij de klanten bijvoorbeeld punten kunnen sparen.”

“Ook bij deze samenwerkingen zetten we volop in op veiligheid. Bij het leeuwendeel van die samenwerkingen werken we met een kredietkaart. Zo’n kaart is tot op vandaag één van de veiligste betaalmiddelen. Zo kan je bij frauduleus gebruik via verschillende wegen protest aantekenen tegen ongewenste betalingen. Die worden doorgaans terugbetaald.”

Jullie hebben een beperkt aanbod aan producten. Is dat een sterkte of een zwakte?

“Wij proberen zo transparant mogelijk te zijn in hetgeen wij aanbieden. Daarom beperken wij ons tot een aanbod van 3 producten, zijnde de kredietkaarten, een persoonlijke lening en de Buy Way Line. Afhankelijk van de noden van de klanten schuiven we het gepaste product naar voren.”

“Dat beperkte aanbod is ook één van onze grootste troeven. Ik merk bij veel andere spelers dat ze allerhande ‘creatieve’ producten aanbieden. Dat maakt het voor de consument bijzonder moeilijk om een product op maat te vinden.”

“Als wij een aanvraag binnenkrijgen van een klant voor een bepaald product gaan we altijd samen met hem bekijken of dit het juiste product voor hem is. Als blijkt dat bijvoorbeeld een geldreserve beter aansluit bij de noden van de klant gaan wij geen persoonlijke lening aanbieden..”

Kunnen digitale kredietgevers de traditionele spelers het vuur aan de schenen leggen? Hoe onderscheiden zij zich van die traditionele kredietgevers?

“Buy Way is natuurlijk zelf een digitale speler. Wij zetten volop in op digitale processen. Papierwerk is dan ook uit den boze. Alles gaat nu eenmaal sneller via de digitale wegen. Dat is één van de grootste troeven van digitale spelers.”

“Ik ben er overigens van overtuigd dat de digitalisering hand in hand gaat met transparantie. Ik denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om via je app te weten te komen hoeveel van je kredietlijn je nog ter beschikking hebt. Het is niet meer van deze tijd om iedere maand te wachten op een brief met een overzicht van je transacties. We kunnen de digitalisering hoe dan ook geen halt meer toeroepen. Tijdens de coronacrisis heeft dat zo’n grote boost gekregen. En dat kan ik alleen maar toejuichen.”

Avatar

Over Sien Droeshout

Het is geen geheim dat ik me als content marketeer bij TopCompare uren mag verdiepen in de allerlaatste nieuwtjes van de financiële wereld. Alleen zo kan ik mensen op een duidelijke en leuke manier informeren over financiële producten, én hen helpen de beste keuzes te maken.

Hvad tænker du?

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *