De COVID-19-pandemie heeft de digitalisering in België in een stroomversnelling gebracht. Veel banken hebben hun diensten moeten aanpassen om aan de behoeften van hun klanten te voldoen. De dienstverlening in fysieke filialen is momenteel vrij beperkt en klanten zijn dan ook vaak genoodzaakt om verrichtingen via het internet uit te voeren. Online banken worden steeds populairder en dwingen daarmee de traditionele banken om te evolueren. Een nieuwe samenwerking tussen Belfius en Proximus om een online bankdienst aan te bieden is zelfs in de maak. Maar wat zijn de verschillen tussen een online bank en een traditionele bank?
Online bank
Veel online banken zijn al aanwezig in België, zoals N26, Keytrade Bank, Aion Bank of Hello Bank!, een 100% online dochteronderneming van BNP Paribas Fortis. Het eerste voordeel van deze banken is het bedrag van de bankkosten, die vaak lager zijn dan die van de traditionele banken. Dat komt omdat zij geen geld hoeven uit te geven aan het onderhouden van fysieke filialen en minder personeel hebben dan traditionele banken. Online banken kunnen het zich dus veroorloven de prijzen te verlagen. De basispakketten van online banken zijn over het algemeen goedkoper of zelfs gratis. Sommige banken, zoals Aion Bank, bieden zelfs aantrekkelijke all-inclusive abonnementspakketten aan om je het leven gemakkelijker te maken.
Een ander voordeel van online banken is hun toegankelijkheid, je hoeft niet naar een bankkantoor om jouw bankzaken te regelen. Online een kredietkaart aanvragen, online een bankrekening openen of online een persoonlijke lening simuleren? Met een online bank kan je dit allemaal op afstand doen, vanuit jouw luie zetel. Bij sommige banken kan je zelfs online een lening aanvragen. Als klant van een online bank beschik je dus over meer autonomie en vrijheid om jouw geld te beheren.
Traditionele bank
De COVID-19-pandemie heeft ons laten zien hoe belangrijk menselijk contact is. Nabijheid is een van de belangrijkste voordelen van traditionele banken. Sommige mensen zijn nog steeds erg gehecht aan hun bankier en kunnen zich niet voorstellen dat zij al hun bankzaken zouden regelen zonder persoonlijk advies te krijgen. Klanten die de voorkeur geven aan een bezoek aan een bankkantoor, hebben vaak een vertrouwensrelatie met hun bankier opgebouwd. Sommige online banken bieden echter ook persoonlijk advies, maar dan via andere kanalen dan een bezoek aan een bankkantoor.
Ook al zijn ze niet volledig online, toch evolueren de traditionele banken en passen ze hun aanbod aan aan een steeds meer verbonden publiek. Ze ontwikkelen daarom steeds meer digitale instrumenten voor hun klanten. De meeste traditionele banken hebben nu hun eigen mobiele applicatie (KBC Mobile, ING Smart Banking, …) waarmee je jouw persoonlijke financiën gemakkelijk kunt beheren. Sommige traditionele banken bieden nu zelfs een elektronische ondertekening van jouw contract voor een persoonlijke lening. De grens tussen online- en traditionele banken is geleidelijk aan het verdwijnen.
Conclusie: online of traditionele bank?
Welk type bank jij verkiest, hangt natuurlijk af van jouw verwachtingen. Als je houdt van menselijk contact en liever in het echt met je bankier wilt praten en advies wilt krijgt, dan zal een traditionele bank misschien beter aan je verwachtingen voldoen. Ook dan zal je nog bepaalde bankverrichtingen op afstand kunnen uitvoeren via de mobiele applicatie van deze traditionele banken. Als je daarentegen al jouw verrichtingen online wilt uitvoeren en geld wilt besparen op bankkosten, kan je beter kiezen voor een online bank. Jouw persoonlijke financiën 100% online beheren kan je immers veel tijd en geld besparen.