Belgen zijn gek op auto’s, dat is algemeen bekend. Ieder jaar neemt het aantal voertuigen op de Belgische wegen toe. Wanneer het tijd is om een nieuwe auto te kopen, is het gebruikelijk om u af te vragen wat voor soort brandstof uw voorkeur heeft. Is het beter om te kiezen voor een auto die rijdt op elektriciteit, hybride, diesel of benzine? De keuze is de afgelopen jaren gecompliceerder geworden, wat is nu écht goed voor het milieu (en uw portemonnee)? In deze gids leggen we de verschillende voor- en nadelen van elk type brandstof uit en welke nieuwe Belgische wetgeving uw keuze kan beïnvloeden.
Is dit uw eerste aankoop? Deze gids kan u hierbij helpen.
Brandstof: Diesel of benzine?
De Belgische overheid heeft zichzelf ten doel gesteld om het verschil aan de pomp tussen de twee belangrijkste soorten brandstof, benzine en diesel, te verkleinen. Met als einddoel om het gebruik van dieselvoertuigen terug te dringen. Een middel waarmee ze dit probeert te bereiken zijn accijnzen. Door de prijsstijging die hieruit volgt is de vraag naar dieselvoertuigen aan het afnemen. Daarnaast zijn de lange termijn kosten voor een benzinevoertuig over het algemeen lager dan die van een dieselvoertuig, die hogere onderhoudskosten heeft.
Maar wanneer moet u nou het ene type auto boven de ander verkiezen? Hier zijn enkele zaken om te overwegen.
Benzinevoertuig:
- Kilometerstand: minder dan 20.000 km / jaar;
- Brandstofverbruik: hoog;
- Gebruik: perfecte auto voor kleine dagelijkse uitstapjes;
- Besparing: Benzinevoertuigen hebben lagere kosten dan diesels. Daarnaast laten recente modellen betere resultaten zien met betrekking tot luchtkwaliteit (zowel korte- als lange termijn);
- CO²-emissies: laag, een liter benzine weegt 750 gram en bestaat voor 87% uit koolstof (652 g koolstof per liter), het kost 1740 g zuurstof om deze koolstof te verbranden. Als uw voertuig dus 5L / 100km verbruikt, vertegenwoordigt dit 119,6 g CO² / km afgelegd. ⇒ (5 x (652 + 1740)) / 100 = 119,6 g CO² per km.
Diesel auto:
- Kilometerstand: Om het prijsverschil met een auto die rijdt op benzine goed te maken, moet u meer kilometers afleggen. Dit komt over het algemeen neer op zo’n 25.000 km / jaar;
- Brandstofverbruik: laag;
- Gebruik: langere ritten of zware lading, bijvoorbeeld een aanhangwagen of caravan. Perfect voor uitstapjes met grote gezinnen;
- CO²-uitstoot: hoog, een liter diesel weegt 835 gram en is samengesteld uit 86,2% koolstof (720 g koolstof per liter). Om deze koolstof om te zetten in CO² is 1920 g zuurstof nodig. Daarnaast produceren dieselvoertuigen meer stikstofoxide dan benzinevoertuigen. Via nieuwe technologieën, katalysatoren en verschillende filters voldoen deze modellen echter toch aan de emissienormen.
Het kopen van een nieuwe auto, of deze nu benzine of diesel gebruikt, vergt een substantiële investering. Om deze investering te maken, zijn er verschillende opties beschikbaar. Ten eerste, wanneer u de financiële mogelijkheid hiertoe hebt, kunt u de auto contant betalen. U bent dan in één klap in het bezit van de auto en hoeft zich verder nergens zorgen over te maken. Ten tweede kunt u overwegen om een deel van het totaalbedrag contant te betalen en voor het resterende bedrag een lening af te sluiten. Op deze manier verlaagt u de directe druk die zo’n investering kan hebben op uw tegoeden. Daarnaast kunt u ook besluiten om een lening voor het gehele bedrag af te sluiten (of zelfs voor 110% of 120% als u bepaalde extra’s zoals verzekeringen en belastingen ook wilt financieren). Het is echter raadzaam om verschillende leningen te vergelijken zodat u gemakkelijk kunt zien welke lening het best bij uw situatie past.
Hybride of plug-in hybride?
Maar de keuze van brandstoftype stopt niet bij diesel of benzine. Er zijn namelijk ook groenere alternatieven te verkrijgen zoals hybrides en plug-in hybrides.
Een hybride voertuig is een model dat gebruik maakt van diesel of benzine maar daarnaast ook een elektromotor heeft. Deze elektromotor zorgt ervoor dat de auto tijdens het remmen de energie die uitgestraald wordt kan opslaan in een batterij. Vooral in de stad kan dit zeer voordelig zijn. Wanneer u start of herstart laadt u automatisch uw batterij op. Hierdoor gaat de energie van het optrekken en afremmen niet verloren, maar wordt het gebruikt om extra vermogen te creëren.
De plug-in hybride vereist regelmatige oplaadbeurten, thuis of via een oplaadpunt. Wanneer u een plug-in hybride niet oplaadt gebruikt u de motor vaker, waardoor de voordelen van elektrisch rijden teniet worden gedaan. Bovendien is een plug-in hybride duurder in aanschaf, kosten die u terug kunt verdienen als u veel op de elektromotor rijdt. Daarom is het belangrijk om uw plug-in hybride zo vaak mogelijk op te laden.
Hybride | Plug-in hybride | |
---|---|---|
Bereik | Zeer beperkt – de auto zal op de thermische motor (hoofdmotor) overschakelen. | 30 tot 50 km (zonder uitstoot), wat genoeg is voor een groot deel van de Belgen. Als u langere afstanden wilt afleggen, kunt u de verbrandingsmotor inschakelen, dit biedt meer rijcomfort. |
Brandstofverbruik | Laag brandstofverbruik en zeer lage CO2-emissies dankzij het vermogen om de motor uit te schakelen en zo de elektromotor te activeren.
Een herlaadbare hybride stadsauto produceert tot een derde minder CO² dan een standaard auto zonder hybride systeem. |
Geen verbruik tijdens het rijden op de elektromotor (30 tot 50 km).
Ongeveer 2L / 100km (afhankelijk van de fabrikant). Bij het overschakelen naar de thermische modus zal de auto echter meer verbruiken omdat de elektromotor zwaar is (ongeveer 300 kg). |
Uitstoot | Geen | Laag |
Gebruik | Perfect voor kleine uitstapjes. | Normaal, zoals bij elk ander voertuig. |
Fiscaal voordeel | Vanaf 2020 is het belastingvoordeel afhankelijk van het vermogen van de elektromotor. Als dat niet groot genoeg is, zal de auto worden beschouwd als “valse hybride” en zal het CO2 -uitstootvolume ervan gelijk zijn aan dat van een vergelijkbaar non-hybride model. Zonder equivalent wordt het volume CO² vermenigvuldigd met 2,5. | De verhouding waarop het belastingvoordeel is gebaseerd is: 0,5 kWh / 100 kg. De auto mag de CO²-uitstoot van 50g / km niet overschrijden.
Voertuigen die deze verhouding niet hebben, profiteren van een aftrek berekend op basis van de CO²-emissies van vergelijkbare non-hybride modellen. Werkenden kunnen blijven profiteren van aantrekkelijke belastingvoordelen, zelfs na 2020. Het is daarom belangrijk om u goed te laten informeren naar deze belastingvoordelen. |
Voor de aanschaf van hybride auto’s zijn dezelfde financieringsmogelijkheden beschikbaar als voor een diesel- of benzineauto. Sommige banken passen echter voordelige tarieven toe vanwege het ecologische karakter van hybride voertuigen.
Elektrisch of gas?
Naast hybriden, diesel of benzine zijn er nog twee andere opties: een elektrische auto of een auto op gas (LPG of CNG). Laten we een klein overzicht geven.
De elektrische auto heeft nog steeds moeite om voet aan de grond te krijgen in België. Dit wordt ondersteund door de statistieken van de Febiac, in 2017 werden slechts 2.713 elektrische voertuigen geregistreerd. Dit komt neer op slechts 0.5% van de totale nieuwe registraties (bijna 540,000). De belangrijkste reden voor dit kleine marktaandeel? De aankoopprijs! Inderdaad, elektrische modellen zijn tegenwoordig nog steeds erg duur, zeker in vergelijking met auto’s die rijden op traditionele brandstoffen. Hoewel de aanschafprijs een struikelblok kan vormen wordt deze gecompenseerd door de lage kosten per kilometer en het goedkope onderhoud.
De eigenaren van een elektrisch voertuig hoeven, net zoals bij plug-in hybride auto’s, de registratievergoeding pas na 2020 te betalen.
Daarnaast is er een nog minder bekende variant van het elektrische voertuig: de auto op waterstof. Deze stoot alleen waterdamp uit en heeft daarom geen CO2 uitstoot. Hoewel deze techniek op dit moment nog in haar kinderschoenen staat is de algehele verwachting dat het in de nabije toekomst een belangrijke rol kan gaan spelen in de automarkt.
Hier zijn enkele voorbeelden van elektrische auto’s: Citroën C-zero (vanaf € 30.235), Kia Soul EV (vanaf € 35.890), BMW i3 (vanaf € 39.200), Tesla Model S (vanaf € 86.100).
U wilt uw auto nog steeds met kredietwaardigheid verkopen?
De laatste optie die u kunt overwegen is een auto die wordt aangedreven door gas. Dankzij de evolutie die voertuigen op gas hebben doorgemaakt kan aardgas onder hoge druk worden opgeslagen. Hierdoor zijn ze een stuk veiliger geworden, zelfs in het geval van een ongeluk. Waar in het verleden zulke voertuigen verboden waren in parkeergarages is dit vandaag de dag niet meer het geval.
CNG en LPG zijn veel goedkoper dan diesel of benzine om de eenvoudige reden dat ze deze laatste onderworpen zijn aan accijnzen. LPG-voertuigen moeten echter wel een extra wegenbelasting betalen.
Vergelijking van auto’s op elektriciteit en gas:
Elektriciteit | Gas | |
---|---|---|
Bereik | Een paar honderd km – genoeg voor dagtochten van de meeste Belgen.
Wanneer u meer kilometers wilt rijden moet u uw auto onderweg opladen. Uw bereik is daarnaast afhankelijk van het verkeer, het weer en natuurlijk uw manier van rijden. |
Onbeperkt |
Brandstofverbruik | Geen | Laag |
Uitstoot | Laag, maar wel aanwezig (voornamelijk gegenereerd door de batterijproductie).
Een 100% elektrische stadsauto produceert 69% CO² minder dan een thermisch equivalent. |
Laag
Twee voorbeelden (LPG + CNG) van de berekening van CO²-emissies nemen: Eén liter LPG weegt 550 g en is samengesteld uit 82,5% koolstof (454 g koolstof per liter). Dus om deze koolstof om te zetten in CO² is 1211 g zuurstof nodig. ⇒ (5 x (454 + 1211)) / 100 = 83 g CO² per km Eén m³ CNG weegt 717 g en is samengesteld uit 69,2% koolstof (496 g koolstof per m³). Dus om deze koolstof om te zetten in CO² is 1323 g zuurstof nodig. ⇒ (5 x (496 + 1323)) / 100 = 91 g CO² per km |
Voordelen | Rustig en comfortabel rijden.
Aftrekbaarheid van bedrijfsvoertuigen op 100%. Vrije verkeersbelasting in Vlaanderen en €80,52 in Wallonië en Brussel. |
CNG :
– De CNG vermindert de slijtage van de motoren (vanwege de kleine productie van verbrandingsresten) |
Ontdek onze tips om te besparen op de aanschaf van een nieuwe auto
Kortom, er is niet echt één type brandstof beter dan een ander. Of u nu op benzine wilt rijden of elektrisch, uw keuze zal afhangen van uw dagelijkse behoeften en voorkeuren. Daarom is het belangrijk om goed te weten welke opties er zijn om zo een weloverwogen keuze te kunnen maken.